User Online: 2 | Timeout: 11:30Uhr ⟳ | email | BNE OS e.V.  | Info | Portal Klimabildung  | Auswahl | Logout | AAA  Mobil →
BNELIT - Datenbank zu Bildung für nachhaltige Entwicklung: wissenschaftliche Literatur und Materialien
Bildung für nachhaltige Entwicklung: wiss. Literatur und Materialien (BNELIT)
Datensätze des Ergebnisses:
Suche: Auswahl zeigen
Treffer:1
Sortierungen
1. Aufsatz in Zeitschrift
(Korrektur)Anmerkung zu einem Objekt von BNE-LITERATUR per email Dieses Objekt in Ihre Merkliste aufnehmen (Cookies erlauben!) in den Download Korb (max. 50)!
Verfasser/-in:
Hauptsachtitel:
Der umwelthistorische Beitrag zur Diskussion um nachhaltige Agrar-Entwicklung.
Zeitschriftenausgabe (-> Ref.Nr):
Zeitschrift/Zeitung:
GAIA
Z-Jahrgang:
11
Z-Heftnummer/-bez.:
2
Themenschwerpunkt:
Nachhaltigkeit als Lernprozeß
Erscheinungsjahr:
Seite (von-bis):
104-112
Kurzinfo:
Abstract
Agro-ecological history, the environmental history of agricultural systems, can offer a long-term perspective for the discussion on sustainability. By integrating data on population dynamics, the development of the production system and the flows and interdependencies within the agro-ecological system, an interdisciplinary perspective can be generated Models prove a valuable tool for such an undertaking. Four central categories are discussed: Yield, soil fertility, productivity and intensification. While well-defined categories are a prerequisite for any such study, especially new research of the soil sciences on soil fertility needs to be incorporated into historical research. Examples from empirical studies on Austrian villages are used to elaborate the importance of the categories and try to make a case in point for the use of the agro-ecological approach. In a final chapter, the role of such combined histories in sustainable regional development is highlighted. History is always a powerful agent of identity, and ecological-place-based local identities could prove a tool for planners and concerned regional authorities.
Original-Quelle (URL):
DOI:
10.14512/gaia.11.2.6
Datum des Zugriffs:
04.06.2020