User Online: 2 | Timeout: 04:52Uhr ⟳ | email | BNE OS e.V.  | Info | Portal Klimabildung  | Auswahl | Logout | AAA  Mobil →
BNELIT - Datenbank zu Bildung für nachhaltige Entwicklung: wissenschaftliche Literatur und Materialien
Bildung für nachhaltige Entwicklung: wiss. Literatur und Materialien (BNELIT)
Datensätze des Ergebnisses:
Suche: Auswahl zeigen
Treffer:1
Sortierungen
1. Aufsatz in Zeitschrift
(Korrektur)Anmerkung zu einem Objekt von BNE-LITERATUR per email Dieses Objekt in Ihre Merkliste aufnehmen (Cookies erlauben!) in den Download Korb (max. 50)!
Verfasser/-in:
 
 
Hauptsachtitel:
Ziele einer Bildung für nachhaltige Entwicklung in Schule und Hochschule.
Untertitel/Zusätze:
Auf dem Weg zu empirisch überprüfbaren Kompetenzen.
Zeitschriftenausgabe (-> Ref.Nr):
Zeitschrift/Zeitung:
GAIA
Z-Jahrgang:
27
Z-Heftnummer/-bez.:
3
Themenschwerpunkt:
Imperial Mode of Living and Sustainability. Urban Transformation on the Right Track? Challenges of TD Project Design
Erscheinungsjahr:
Seite (von-bis):
298-305
Kurzinfo:
Intro
Wie gelangen wir zu empirisch überprüfbaren Kompetenzen in der Bildung für nachhaltige Entwicklung (BNE)? Mit einem Rahmenmodell, das fächerübergreifende und -spezifische Nachhaltigkeitskompetenzen in der schulischen und universitären BNE erfasst, möchten wir vor allem zur Messbarkeit von BNE-Zielen beitragen.

Abstract
The recommended learning objectives in Education for Sustainable Development (ESD) have, for the most part, not been operationalized until now. Furthermore, connections to results of empirical educational research are often lacking. However, this is necessary in order to evaluate the provisions of fostering ESD. Taking concepts of empirical educational research into account, we suggest a frame-model for the structuring of relevant competencies. This model distinguishes between a basic and an elaborated level of sustainability competencies. On each level, differentiations are made between cognitive, affective-motivational and behavioural aspects. In the context of German secondary school learning, the focus is on inter- and cross-disciplinary competencies and a basic level of more domain-specific competencies. In university contexts, a level of elaborated sustainability compentencies including highly domain-specific as well as inter- and transdisciplinary competencies are relevant. The proposed framemodel of competencies relevant in ESD will be helpful in the structuring of existing concepts and operationalizations, to connect these competencies to other existing research, and to identify domains where operationalization is still lacking.
Original-Quelle (URL):
DOI:
10.14512/gaia.27.3.10
Datum des Zugriffs:
09.09.2019