Abstract A sustainable energy policy can only be implemented successfully given that also children and young grown ups direct their attention to the energy question since they, even more than today′s generations, have to use more efficient technology and renewable energies and have to deal economically with energy. Sustainable energy usage isn′t built-in, it has to be learned. But which ways are best suited for teaching children this? And how are multipliers supported best? Within our project powerado we deal with these questions in pilot projects. We have developed materials and training courses for teaching renewables. We have developed experiments for usage in class. A computer game powerado – developed by iserundschmidt (see www.powerado.de), can be used to teach renewable energies with fun. At the teacher training college Freiburg we have conducted a seminar on renewable energies. Another module of powerado treats good practices of integrating renewable energies in schools and extracurricular exercises. We have identified good practices and have promoted these with a poster exhibition and a further education for teachers. By this way we wanted to motivate teachers to go new ways of education in Germany. The evaluation of the powerado materials and the acceptance of teachers have shown, that renewables can be taught with fun and that it is possible to teach renewables in several ways and at several locations of teaching. Analysing the good practices of integrating renewable energies in schools and extracurricular exercises, it is obvious that schools have a lot of possibilities to educate the further generations in an important point of the future. Quelle: digitales Dokument 44971
Inhaltsverzeichnis :
Inhalt Kurzfassung Abstract Vorwort – Das Forschungsvorhaben powerado 1 Einleitung: Die Wanderausstellung EE - Good Practice für Erneuerbare Energien in Schulen 2 Gute Schulbeispiele für Erneuerbare Energien 2.1 Erneuerbare Energien: EE im Grundschul-Regelunterricht und ¾-Plus / Surheider Schule / Bremerhaven / Bremen 2.2 Erneuerbare Energien im Schulgarten / Gartenarbeitsschule Ilse Demme / Berlin- Charlottenburg-Wilmersdorf / Berlin 2.3 Energie: Lernschule für Energie / Regelschule Sollstedt / Sollstedt / Thüringen 2.4 Biomasse: Die RGS-Wolle und der Bau von Solarkochern / Förderschule Rudolf-Graber-Schule / Bad Säckingen / Baden-Württemberg 2.5 Photovoltaik: Schüler-Aktiengesellschaft für PV-Anlagen / Friedrich-Wilhelm-Gymnasium / Königs Wusterhausen / Brandenburg 2.6 Photovoltaik-Modellbau: Solarboote und Solarenergie im Unterricht / Grundschule Estorf / Niedersachsen 2.7 Solarenergie: Solarenergie im Schulunterricht / Europaschule Regine-Hildebrandt- Grundschule / Cottbus / Brandenburg 2.8 Solarenergie: PV, Solarmodelle und Energiesparen im Unterricht / Solling-Oberschule / Berlin-Marienfelde / Berlin 2.9 Windkraft und Energieeffizienz / Fritz-Steinhoff-Gesamtschule Hagen / Nordrhein-Westfalen 2.10 Wentzinger Schulen: Solarprojekt – Photovoltaik und Energiesprecher / Wentzinger Gymnasium und Realschule / Freiburg / Baden-Württemberg 3 Beispiele für Energie, Energieeffizienz und Erneuerbare Energien in Schulen 3.1 Energie und Erneuerbare Energien 3.2 Biomasse 3.3 Geothermie 3.4 Photovoltaik 3.5 Solarenergie 3.6 Wasserkraft 3.7 Windenergie 4 Literatur und weiterführende Informationen 4.1 Literatur und Websites zur Projektdokumentation 4.2 Websites mit Schuldokumentationen und Schulprojekten 5 Anhang 1: Schülerprojekte zur Energieeffizienz (Regelschule Sollstedt) 6 Anhang 2: Lehrplan der Regine -Hildebrandt-Schule (Cottbus) 7 Anhang 3: Satzung der Energie -Team Schüler-Aktiengesellschaft 8 Anhang 4: Aufgaben zum Stationenlernen von ¾ plus -SPAR-WATT