User Online: 2 | Timeout: 13:39Uhr ⟳ | email | BNE OS e.V.  | Info | Portal Klimabildung  | Auswahl | Logout | AAA  Mobil →
BNELIT - Datenbank zu Bildung für nachhaltige Entwicklung: wissenschaftliche Literatur und Materialien
Bildung für nachhaltige Entwicklung: wiss. Literatur und Materialien (BNELIT)
Datensätze des Ergebnisses:
Suche: Auswahl zeigen
Treffer:1
Sortierungen
1. Aufsatz in Sammelwerk (SW)
(Korrektur)Anmerkung zu einem Objekt von BNE-LITERATUR per email Dieses Objekt in Ihre Merkliste aufnehmen (Cookies erlauben!) in den Download Korb (max. 50)!
Verfasser/-in:
Hauptsachtitel:
Was haben Schule und Wissenschaft beim Thema,,Kulturlandschaft" miteinander zu verhandeln?
Untertitel/Zusätze:
Probleme des Wissenstransfers und die Didaktische Rekonstruktion von Lernangeboten.
In Herausgeberwerk (Quelle):
SW Herausgeber(in):
 
 
SW Hauptsachtitel:
Gemeinsam Forschen - Gemeinsam Lernen.
Erscheinungsort:
Innsbruck
Erscheinungsjahr:
Seite (von-bis):
55-70
Kurzinfo:
Abstract

The topic of the article is this transfer of disciplinary scientific knowledge into school curricula. As part of teaching and learning this is a task which might be compared to that of diplomats: The world of science is not the world of the students. Accordingly the statements of scientists must not only be translated but converted in order to meet the understanding of the students. The disciplines concerned with the transfer of scientifc knowledge are comprehended as Science Education, which moy function in part also as environmental education. As such the task is to relate scientific conceptions to the world of the learners, their experience, alternotive frameworks of understanding, world views and normative attitudes (cf. Kattmann 1994). This is a diplomatic process in which science is not in a normotive position. Science is treated instead from a metaposition giving preconceptions of the students their own right.
This is the kernel of the Model of Educational Reconstruction. This frame is considered to be useful for the transfer of scientific knowledge in the fields of sustainable development and issues of landscape research (KLF).
Inhaltsverzeichnis :
Lebensweltliche Vorstellungen

Das Modell der Didaktischen Rekonstrukion (mit Grafik und das Beispiel Wasser)

Theoretische Grundlagen

"Kulturlandschaft" als Forschungs- und Unterrichtsthema

Schritte zur Gestaltung von Lehrangeboten