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BNELIT - Datenbank zu Bildung für nachhaltige Entwicklung: wissenschaftliche Literatur und Materialien
Bildung für nachhaltige Entwicklung: wiss. Literatur und Materialien (BNELIT)
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Verfasser/-in:
Hauptsachtitel:
Nachhaltigkeit - Aufforderung zur Weiterentwicklung der offenen Gesellschaft - Essay mit ökologisch-ökonomischem Repertoire.
In Herausgeberwerk (Quelle):
SW Herausgeber(in):
 
 
SW Hauptsachtitel:
Gemeinsam Forschen - Gemeinsam Lernen.
Erscheinungsort:
Innsbruck
Erscheinungsjahr:
Seite (von-bis):
19-32
Kurzinfo:
Abstract

Ekological dangers are still increasing - particularly due to global measures - thus creating social, political and ecological problems. The traditional policies of subsequent corrections and compensations (environmental, developmental and social policies) have not changed the situation. Analysing the symptoms we hit upon the so called "mercantilisms' syndrome', n amed after the final failure of the mercantilist policy of low-priced wood in the 78th century.

Today´s condition: The economic welfure of the industrialised world is based on eheap natural resources (guaranteed resources), an asymmetrical order in wodd trade (guaranteed sale) and on a lopsidedfunding of knowledge and competence (guaranteed Echnology). The negative impact in the areas of ecology and in the social and economical system has been systematised. The process of globalisation has intensified the disadvantages of this model of development. The problematic impact increases. Peaceful coexistence in freedom has been questioned anew. It is necessary to develop the democratically organised open society further. This essoy presents fve "principles of design" for this development: reflexivity - self-organisation and participation - conflict management - innovation - social selfrestriction and provision. These principles should encourage a twofold impact. Firstly they should inspire the development of democracy to ensure the holistic perception of new dangers and as well as provision-oriented proceedings in economy and politics institutionally (structure). Secondly they should inspire the discovery and cultivation of new areas of knowledge and competence in order to enable people to play their part in provision-oriented economy and politics (education and culture).
Inhaltsverzeichnis :
Nebenwirkungen übernehmen das Zepter

Billige Natur "Ressourcen-Garantie"

Asymmetrische Weltwirtschaftsordnung - "Absatzgarantie"

Asymmetrische Entwicklung der Znetralressource Wissen - "Technologiegarantie"

Unrealistsische Hoffnungen in die wissensgestützte Wirtschaft

Der Reformdruck steigt

Ein Blick in die Federalist Papers von 1787: Lehrstück im konstruktiven Umgang mit der regulativen Idee Demokratie

Nachhaltige Entwicklung als regulative Idee

An der offenen Gesellschaft weiterarbeiten

Wissen für eine offene Gesellschaft